onsdag 11 augusti 2010

Vallning

Kan man tänka sig att Astrid faktiskt kan valla. Jag kunde inte förstå det i alla fall. Vi åkte härifrån strax efter 16 och drog oss mot Stockholm närmare bestämt Ekerö. Efter köer vid vägarbetsområden kom vi tillslut fram i slagsta där vi skulle ta båten över till Ekerö. Allt gick smidigare än jag väntat mig, var riktigt nervös över att köra i Stockholm i rusning, men det gick bra.
Första gången hon träffade fåren fick hon gå i koppel, gick lugnt och smidigt. Åt lite fårskit under tiden, gick efter fåren och åt sen lite till. Hon tyckte att de var lite läskiga.
Andra gången var instruktören med inne och hon sa att jag skulle släppa Astrid, Okej sa jag lite misstänksamt och Astrid började genast bli sitt rätta jag. Sprang runt fåren, skällde lite, men hon vallade faktiskt. Gissa om jag blev imponerad. Okej hon är inte perfekt och lyssna, nja vadå, jag vallar ju. Komma in på kommando, nej knappast, men det var kul att se.
Tredje gången hade hon fått lite försmak för det hela, var själv där inne, släppte kopplet och vad gör Astrid, jo jagar alla fåren hmmm, där kom verkligen den riktiga Astrid fram. Fåren sprang åt alla håll och Astrid efter, försök få in henne då. Nej det tog ett tag innan jag fick ordning på det hela, sen blev det koppel på för att träna stop, kan behövas på den hunden. Gick lite bättre och hon lugnade ner sig, fåren likaså, men lite stress fanns kvar.
Åkte hem kl 22 trodde aldrig vi skulle vara där så länge. Vallade i 3 timmar, var dock 5 stycken så det var ju inte vi hela tiden. Tur var väl det. Astrid var riktigt trött och har varit hela dagen idag.
På vägen hem lyckades vi missa båten med några minuter, suck. Blev en vända genom Stockholm då det var sista båten för dagen. Gick över förväntan det med, är ju inte så mycket köer kl 23 som tur är. Var hemma kl 24 och duschade hund det första jag gjorde, hon kunde ju inte hålla sig ifrån att rulla i lite fårskit. Tog en macka och gick och lade mig. Och oj vad trött jag var, hela kroppen värkte. Det var absolut en upplevelse för livet och kan tänkas att göras om.

Idag är det tävling och Astrid borde vara någorlunda trött och lugn. Vi får se. Har tagit våran vanliga promenad, Astrid fick linan på sig en sträcka så hon skulle få springa av sig lite energi.
Nej nu ut i solen, passa på att njuta medan den finns där. Fixa det sista med bilen, sen åker vi in och hämtar ut våran nya, spännande.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar